حقایقی جالب در مورد گشت زنی زنبور کارگر


یکی از مهمترین وظایف زنبور عسل، وظیفه این حشره شگفت انگیز در قبال گشت زنی در طبیعت است. زنبور عسل به صورت غریضی روزانه کیلومترها پرواز انجام می دهد تا به وظایفی که بر روی دوش او محول شده رسیدگی کند. این گشت زنی زنبور بدون حکمت نیست و خواص جالبی برای خود او، انسان ها و حیات کره زمین دارد.
زنبور عسل اگر پروازهای روزانه خود را به ویژه در بهار و تابستان و به طور کلی در فصول غیرسرد سال متوقف کند، هم برای خود و هم برای کلنی مشکل ایجاد کرده است. همچنین عدم پرواز زنبورها در محیط زیست، معضلات زیادی ایجاد می کند. شاید به همین علت باشد که اهمیت مبارزه با بیماری های زنبور عسل روز به روز بیشتر می شود. این بیماری ها باعث مرگ و میر یا کندونشین کردن زنبورها شده و آسیب جدی به طبیعت می رسانند.
در این مطلب تلاش شده تا به صورت مختصر به نکاتی در مورد شگفتی های گشت زنی زنبور عسل در طبیعت پرداخته شود. این نکات می تواند برای کسانی که به زنبور عسل این حشره خارق العاده علاقه مند هستند، جذابیت داشته باشد.

پرواز در طبیعت، یک وظیفه مهم زنبور عسل است
اولین و مهمترین حقیقتی که وجود دارد این است که زنبور عسل وظیفه مهمی را بر دوش خود احساس می کند و آن گرده افشانی است. بسیاری از محققان معتقدند که مهمترین خاصیت زنبور عسل برای انسان و محیط زیست تولید عسل طبیعی و دیگر فراورده ها نیست؛ بلکه زنبور وظیفه مهمتری بر عهده دارد که نشر و گسترش گیاهان است.
به دلیل ساختار بدن زنبور عسل، امکان گرده افشانی توسط این حشره بسیار بیشتر از سایر حشره ها است. زنبور عسل وظیفه دارد تا به دور گیاهان مختلف بچرخد تا گرده ها خود به خود به موهای زنبور چسبیده و منتقل شوند. البته علاقه زنبور عسل برای جمع آوری گرده گل نیز باعث می شود تا این گرده بیشتر و بیشتر به بدن زنبور بچسبند.
پروازهای متوالی زنبورهای عسل باعث می شود تا این گرده ها خیلی زود به گیاه مد نظر برسند. در نتیجه تولید مثل گیاه به خوبی انجام شده و حیات آنها تضمین می شود. اگر زنبور به صورت غریضی وظیفه گشت زدن در طبیعت را نداشت، هیچ وقت چنین اتفاقی نمی افتاد.

پرواز پاکسازی، یک پرواز خاص
یکی از نکات جالب توجه در مورد زنبور عسل، عدم مدفوع این حشره در کندو است. البته برخی بیماری ها مثل نوزما ممکن است باعث مشکلاتی در سیستم گوارشی زنبور عسل شود و مدفوع را درون کندو انجام دهد. با این حال یکی از گشت زنی های زنبور در فصول گرم سال، برای دفع مدفوع است. زنبور عسل از کندو خارج شده تا بتواند مدفوع خود را در طبیعت خارج کند.
اولین پرواز زنبور عسل بعد از فصل سرما را پرواز پاکسازی می گویند. زنبور در کل فصل سرد سال به دلیل حضور در کندو و عدم گشت زنی در طبیعت، مدفوع نمی کند. رودهاین حشره به گونه ای است که تمامی مدفوع ها را ذخیره کرده که ممکن است تا نصف وزن او نیز وزن پیدا کند. بعد از گرم شدن هوا، گشت زنی یا پرواز پاکسازی شروع می شود. زنبورها با پرواز به خارج کندو، مدفوع خود را در طبیعت آزاد می کنند. این یکی از شگفتی های خاص زنبور در زمان گشت زدن در طبیعت است.

ملکه کمترین میزان گشت زدن در طبیعت را دارد
برخلاف دیگر گونه های زنبور عسل، زنبور ملکه تمایلی به گشت زنی در طبیعت را ندارد. ملکه به طور معمول کمتر از تعداد انگشتان یک دست از کندو خارج می شود. البته ممکن است در برخی موارد خاص این تعداد بیشتر شود. با این حال زنبور تنها به دلیل جفت گیری با زنبور نر از کندو خارج شده که این جفت گیری نیز تنها یک بار انجام می شود.
بسیاری از افراد علت عدم پرواز زنبور ملکه و گشت زنی او را جثه بزرگش می دانند. با این حال به نظر می رسد به دلیل اهمیت حضور ملکه در کندو برای از هم نپاشیدن کلنی، زنبور ملکه به صورت غریضی علاقه ای به گشت زنی در طبیعت را ندارد.

میزان پرواز زنبور برای تهیه عسل
یکی از شگفتی های زنبور عسل تولید عسل طبیعی از شهد گل ها است. این وظیفه خطیر زنبوران کارگر تنها در شرایطی امکان پذیر است که زنبور بتواند پرواز کند. در واقع دومین ویژگی زنبور عسل که تولید عسل طبیعی برای کندو و همچنین انسان است، وابستگی شدیدی به گشت زنی زنبور عسل دارد.
برای تولید یک کیلو عسل طبیعی، زنبور های عسل کارگر باید حداقل بر روی 4 میلیون گل نشسته و شهد آن ها را بنوشند. برای این منظور زنبورها باید حدود 300 هزار کیلومتر پرواز کنند که نشان از سختی جمع آوری یک کیلو عسل است. البته این میزان از عسل طبیعی توسط جمع زیادی از زنبورهای کلنی تولید می شود. هر زنبور در طول عمر خود تنها چند گرم عسل تولید می کند.

سرعت پرواز زنبور عسل
یکی از نکات جالب در مورد پرواز زنبور عسل، سرعت پرواز این حشره شگفت انگیز است. این سرعت در هنگام رفتن به سمت منابع شهد و گرده و در هنگام برگشت، متفاوت است. در هنگام رفت، زنبور هیچ ماده اضافه با خود به همراه ندارد. در نتیجه می تواند با بالاترین سرعت ممکن به سمت هدف حرکت کند. تخمین ها حاکی از سرعت 25 تا 32 کیلومتر بر ساعت در زمان حرکت به سمت منابع غذایی است.
در هنگام برگشت به دلیل نوشیدن شهد و همچنین به همراه داشتن گرده یا صمغ در قسمت سبدگرده پای خود، سرعت زنبور پایین می آید. بر اساس تخمین ها، سرعت زنبور در زمان برگشت به کندو ممکن است بین 19 تا 22 کیلومتر بر ساعت باشد. این سرعت وابسته به میزان موادی غذایی همراه زنبور خواهد بود.